Биографии Характеристики Анализ

Готови есета по история. Есе за историята на изпита

912 – 962

Интервалът от време от 912 до 972 г. се отнася до историята на староруската държава. Сред най-важните процеси от този период ясно се проследяват следните: първо, формирането на данъчната система. И второ, процесът на формиране на държавната територия, нейното разширяване и защита на възникващите граници.

Говорейки за този период, трябва да посочите владетелите на този период. Това са княз Игор (912 - 945), който започва да управлява след смъртта на княз Олег, и принцеса Олга (945 - 972), съпруга на Игор, която управлява след смъртта на съпруга си.

Важна дейност на киевските князе в периода от 912 до 972 г. е развитието на данъчната система. По време на управлението на Игор имаше така нареченото полиудие, когато киевският княз със свитата си обикаляше племената, включени в неговата държава, и събираше от тях данък в натура (кози, продукти и др.). В същото време размерът на плащанията се определя на място и може да бъде повече или по-малко в зависимост от различни фактори. Тази система допринесе за това, че обединява земите на източните славяни в единна държава, осигурява на Киев поток от средства за провеждане на своята политика. Но системата имаше и недостатъци (необходимостта от лично присъствие на княза по време на събирането на полюдя, променлив размер на данък), които бяха напълно проявени в историята за смъртта на княз Игор по време на полюдя през 945 г. Тогава племето на древлянците, възмутено от опита на Игор да вземе отново данък, се справи с княза и неговите войници.

След като жестоко отмъсти на древлянците за смъртта на Игор, княгиня Олга направи изводи от случилото се, взе предвид грешките на Игор и извърши сериозна данъчна реформа. Анкетата е отменена. Вместо това е създадена система от уроци и църковни дворове. (Уроки е предварително определен размер на данък, гробищата са места, където се отдава почит.) Благодарение на тази реформа Олга значително подобри данъчната система на староруската държава. Оттук нататък данъчното облагане беше унифицирано за всички племена, подчинени на Киев. Дейността на княгиня Олга в тази посока укрепи както финансовата система на държавата, така и сплотеността на племената. Нямаше повече основания да обвиняваме киевските князе в тенденциозно отношение към това или онова племе.

Ако говорим за втория важен процес от периода 912 – 972 г., то това е процесът на разширяване на територията на държавата и нейната защита. Княз Игор е известен с това, че подчинява племето на улиците на властта на Киев и защитава източните славяни от набезите на печенегите, номадски народ, живял на юг от териториите, обитавани от източните славяни. Освен това Игор организира кампании срещу Византия през 941 и 944 г. и сключва през 944 г. с тази страна изгодно военно-търговско споразумение, което допринася за сигурността и развитието на Древна Русия. Този договор, по-специално, фиксира правото на Древна Русия да разширява териториите си на юг - в реката. Дунав и на Таманския полуостров. Така дейността на Игор допринесе за разширяването на територията на староруската държава и сигурността на нейните граници.

Княгиня Олга продължи политиката на съпруга си за запазване и разширяване на територията на държавата. Поради действията на Игор по време на полиудие през 945 г., древлянското племе изпада от властта на Киев. Олга, осъзнавайки важността на запазването на всички свои поданици под нейното управление, успя с хитрост и жестокост да върне племето древлян под управлението на Киев и да го принуди да плаща данък. Тя продължи сътрудничеството с Византия, потвърждавайки изгодното споразумение, сключено от Игор. Освен това, по време на пътуването си до Константинопол, Олга приема християнството, което оказва влияние върху нарастването на положителното отношение към християнството на нейните поданици и впоследствие улеснява покръстването на Русия през 988 г.

Подобно на Игор, Олга трябваше да защитава народа си от печенегите в момент, когато синът й Святослав Игоревич вече беше станал княз. Когато през 968 г. печенегите се приближават до Киев, именно тя ръководи отбраната на града, която се оказва успешна. Говорейки за значението на дейността на Олга за запазване и разширяване на територията на староруската държава, трябва да я оценим положително. Въпреки че Олга не разширява сериозно границите, тя успява да запази властта над неспокойните племена на източните славяни, да ги защити от набезите на печенегите и да осигури мир и сътрудничество с Византия.

Периодът от 912 до 972 г. е важен за националната история и богат на събития. Управлението на Игор и Олга се превръща в период на „събиране“ под управлението на Киев на териториите, населени от източните славяни. период на успешна защита на границите на младата държава. По този начин, формирането и развитието на най-важната характеристика на държавата - единството на територията.

Освен това през този период се развива още един признак на държавност - системата за събиране на данъци. В резултат на този процес се развива успешна система от уроци и църковни дворове, призната от всички източни славяни.

Този период до голяма степен положи основите на бъдещия просперитет на Древна Русия и началото на XI век.


И така, точно вчера, като част от урока на нашата VK група, ми изпратиха очерк на есе от този тип за периода 1125-1132:

Периодът от историята на Русия 1125-1132 г. наречен период на феодална разпокъсаност.
Основните причини за феодалната разпокъсаност:
- княжески граждански борби, желанието на князете да укрепят и разширят своите владения;
- формиране на местни княжески династии;
- нарастването на градовете, превръщането им в центрове на отделни територии;
- укрепване на местните боляри, желанието на болярите и местните князе да укрепят и разширят своите владения.
Годините 1125-1132 попадат в управлението на Мстислав Велики, син на известния Владимир Мономах, чиято дейност е свързана с прекратяването на княжеските междуособици, защитата на руските граници от номадски набези.

Нека го разберем, защото. пет есета от шест са имали подобни въпроси/грешки. Какво трябва да се направи? За да започнете, изтеглете демонстрациите на единния държавен изпит на FIPI за историята на 2016 г. и се обърнете към формулировката на самата задача:

Трябва да напишете историческо есе за ЕДИН от периодите в историята на Русия:

1) 1125–1132; 2) 1825-1855; 3) 1945-1953 г

Есето трябва:
- посочват поне две събития (явления, процеси), свързани с даден период от историята;
- назовете две исторически личности, чиято дейност е свързана с посочените събития (явления, процеси) и, използвайки познания за исторически факти, характеризирайте ролята на тези личности в събитията (явленията, процеси) от даден период от руската история;
- посочват най-малко две причинно-следствени връзки, съществували между събития (явления, процеси) в рамките на даден период от историята.
Използвайки познаването на историческите факти и (или) мненията на историците, дайте една историческа оценка за значението на този период за историята на Русия.
В хода на изложението е необходимо да се използват исторически термини, понятия, свързани с този период.

Нека проверим тази работа и да идентифицираме всички грешки + да дадем отговор на въпроса за формата на писане на работата.

Гледаме К1 - всичко е наред, посочени са повече от две явления и процеса - +2 точки;

К2 - Мономах и Мстислав на място - +2 точки

К3 – В творбата просто няма причинно-следствени връзки. Какво е? Причинно-следствените връзки обикновено са позиция, когато се показва влиянието на даден период върху следващите години от развитието на дадено състояние. Тоест, вземаш резултатите и продължаваш мисълта, търсейки вече 1132. Ключовият въпрос е: до какво доведе това? Резултат: 0 точки

Тоест пишете:

Този период оказва значително влияние върху развитието на староруската държава; може да се разглежда от две страни: (И тук давате + и -). Освен това дайте аргументи, разкрийте вида и обхвата на влиянието.

План А е честен:

    Отидете в Google и напишете "историография";

    Изтеглете ръководство за университети с неисторически специалности. Има пълен каталог с исторически оценки за тази задача;

    Не забравяйте, че есето, отново, есето е изградено върху периоди: IX-XVII век. / XVIII-XIX в. / XX в. Изберете едно, работете върху него

Шаблон: През () век историкът () изразява +/ оценка на дадения исторически период:

Очерк по история се пише според определен значим етап от историята. Това може да бъде периодът на управлението на монарха, войната, цикълът на дейност на всяко социално движение. Например в тестовете можете да намерите следната дата: октомври 1917 г. - октомври 1922 г. Това е периодът на Гражданската война, което означава, че ще бъде тема на есето.

Изисквания за есе по история на изпита

Преди да започнете да пишете есе, трябва внимателно да прочетете изискванияна него.

В демо версията от 2019 г. на уебсайта на разработчиците на USE www.fipi.ru четем какво е необходимо в есето (цитат):

  1. Посочете поне две значими събития (явления, процеси), свързани с този период от историята;
  2. Назовете две исторически личности, чиито дейности са свързани с посочените събития (явления, процеси) и, използвайки знанията за исторически факти, характеризирайте ролите на личностите, които сте посочили в тези събития (явления, процеси). Внимание! При характеризиране на ролята на всяко лице, посочено от вас, е необходимо да се посочат конкретните действия на това лице, които са повлияли значително на хода и (или) резултата от тези събития;
  3. Посочете поне две причинно-следствени връзки, които характеризират причините за възникването на събития (явления, процеси), възникнали в даден период;
  4. Използвайки познания за исторически факти и (или) мнения на историци, оценете влиянието на събитията (явления, процеси) от този период върху по-нататъшната история на Русия;
  5. В хода на презентацията е необходимо правилно да се използват исторически термини, понятия, свързани с този период.

План за есе по история

Въз основа на горните изисквания, план за есе по историяможе да бъде така:

  1. Кратко описание на периода (трябва да посочите това, което се крие под датата: война, период на управление, революция и т.н.).
  2. Разкриване на първото значимо събитие (явление, процес), настъпило в даден период. Тук трябва да се посочат причините и последиците от това събитие, както и лицето, свързано със събитието и неговите конкретни дела.
  3. Разкриване на второто значимо събитие (явление, процес), случило се през този период. Тук трябва да се спомене причините и последиците от това второ събитие, както и да посочи лицето, свързано със събитието и неговите конкретни деяния.
  4. Оценка на значението на този период за историята на страната.

Посочете причинно-следствени връзки при разкриване на първото и второто събитие. С други думи, обяснявайте и назовавайте причините и резултатите от реформи, войни, бунтове, революции и други факти.

Не забравяйте, че в есето може да има повече от две посочени събития и личности. В есето основното е да се разкрие изчерпателно съдържанието и значението на избрания период от историята.

Анализ на есе по история

Сега помислете за конкретно пример за есе, написана по предложения от нас план и го анализираме.

Период от руската история: 1921 - 1928 г

Първият параграф от нашия план гласи: „Кратко описание на периода“. Ние правим:

В тези години се вписва периодът на еднолично управление на Йосиф Сталин преди началото на Великата отечествена война. Това бяха годините на индустриализация, колективизация, терор и подготовка за война.

Втора точка от нашия план: „Разкриване на първото значимо събитие (явление, процес), настъпило в този период. Тук трябва да споменем причините и последствията от това събитие, както и да посочим лицето, свързано със събитието и нейните специфични дела“.

През 1929 г. в СССР започва политиката на индустриализация. Индустриализацията е модернизация на индустриалното производство, създаване на тежка индустрия в страната, нови производства, отговарящи на изискванията на времето.

Причината за индустриализацията е техническата изостаналост на СССР, както и необходимостта от придобиване на икономическа независимост от западните страни. Резултатите от индустриализацията удивиха въображението: през първите три петгодишни периода на индустриализация в страната се появиха огромен брой нови предприятия, пътища и индустрии, страната достигна ново икономическо ниво.

Анастас Иванович Микоян (години на живот - 1895-1978) взе важно участие в събитията на индустриализацията. През този период Микоян е комисар по доставките и министър на външната търговия. Занимавал се с търговия, хранително-вкусова промишленост, снабдяване. В хранително-вкусовата промишленост Микоян въвежда няколко революционни неща: 1) той положи основите на „хладилната технология“ (не „хладилници във всяка къща“, това е по-късно, но нов начин за приготвяне и съхранение на хранителни продукти, 2) въведе технология на консервно производство и 3) технологията на конвейерно производство на полуфабрикати.

Трета точка от плана: „Разкриване на второто значимо събитие (явление, процес), случило се през този период. Тук е необходимо да се посочат причините и последствията от това второ събитие, както и да се посочи лицето, свързано със събитието и нейните конкретни дела“.

За да поддържа високи темпове на индустриализация, правителството на СССР прибягва до различни неикономически методи на принуда. Това е организацията на стахановското движение, от една страна, и използването на робския труд на затворниците от ГУЛАГ, от друга.

Причините за сталинските масови репресии, разгърнати точно през 30-те години на миналия век, са желанието на Сталин да освободи страната от всички хора, които по един или друг начин предизвикват недоверие и са заподозрени, че не одобряват курса, възприет от страната. Резултатът от репресиите беше съсипаният живот на огромен брой невинни хора, както и формирането в обществото на атмосфера на страх и липса на свобода, вътрешна и външна.
Годината на апогея на репресиите се нарича 1937 г. Ръководителят на НКВД, което означава, че лидерът на политиката на репресии е Николай Иванов Ежов.

Координира и провежда репресии срещу лица, заподозрени в антисъветска дейност. Ежов започна с „прочистване“ на самите служби за държавна сигурност, след което премина към други категории граждани. При Ежов се появиха така наречените заповеди за разпределение с точния брой хора, които трябваше да бъдат репресирани в една или друга част на страната. През 1938 г. Ежов е освободен от поста си. През 1939 г. е арестуван, обвинен в подготовка на държавен преврат и осъден на смърт.

Четвърта точка от плана: „Оценка на значението на този период за историята на страната“.

Историците оценяват този период като време на укрепване на тоталитарната система в страната и личната власт на Сталин. Създадената благодарение на индустриализацията тежка индустрия помага на СССР да води Великата отечествена война, но репресиите обезкървяват страната и унищожават командния състав на армията, което причинява бъдещ провал във войната в началния й период. Колективизацията постави основата за бъдеща глобална криза в селското стопанство. Живеещите по това време хора получават сериозна психологическа травма, която оказва сериозно влияние върху формирането на националния манталитет.

Пример за истинско есе на изпита по история, получило най-висок резултат на изпита (11 точки)

Това са годините на управлението на Александър III, който е наречен миротворец заради факта, че при него Руската империя не е водила войни. Александър III идва на престола в резултат на факта, че баща му Александър II Освободителят е убит от членове на революционната организация "Народна воля". По-късно главните заговорници (Перовская, Рисаков) бяха екзекутирани.

Александър III беше консерватор. Неговата политика е насочена към борба с революционните организации и настроения. В самото начало на неговото управление, през 1881 г., за целта е издаден „Правилник за мерките за опазване на държавния ред и обществения мир”. Той също така въвежда строга цензура и разширява мрежата от тайна полиция.

При императора има такива икономически фигури като Бунге, Вишнеградски и Вите. Дейността на Вите пада основно по времето на Николай II, но той заема позицията си при Александър III. Бунге предприе сериозна стъпка - премахването на подушния данък. Той също така намали изкупните плащания. Тези действия допринесоха за успокояване на селянското недоволство. До голяма степен благодарение на горните цифри руската икономика продължи да процъфтява.

Във външната политика Александър III избра мирен курс. Особено се откроява дипломатът Гирс, който активно участва в международните дела. Чрез дипломация той разубеди германското правителство да атакува Франция, което забави началото на Първата световна война и даде възможност на Руската империя да изгради военния си потенциал, от който по-късно император Николай II не се възползва, което до голяма степен причини неуспехи по време на Първата световна война и това от своя страна доведе до Февруарската революция и свалянето на монархията. Също така във външната политика окончателно се формират два блока: Тройният съюз (Германия, Австро-Унгария, Италия) и Антантата (Русия, Франция, Англия).

Въпреки строгата цензура, тежката борба срещу революционното движение, времето на неговото управление не може да се нарече неблагоприятно за страната. Под него населението въздъхваше спокойно, защото мъжете не воюваха. Икономиката продължи да процъфтява. Селячеството не се разбунтува, защото правителството се опитва да им помогне. Във външната политика Русия заема своето място на страната на Антантата, противник на агресивните планове на Германия. Управлението на Александър III подготви достойна почва за преход към нов век.

Критерии за оценка на есе по история в ЕГЭ

Има общо седем критерия за оценка. Максималният брой точки, които можете да получите за есе, е 11.

K1. Индикация на събития, явления

2 точки:две събития (явления, процеси) са посочени правилно.

K2. Историческите личности и тяхната роля в посочените събития (явления, процеси) от даден период от историята

2 точки:две исторически личности са правилно идентифицирани, ролята на всяка от тези личности е правилно характеризирана, като се посочват техните специфични действия, които до голяма степен са повлияли на хода и (или) резултата от посочените събития (явления, процеси) от разглеждания период от руската история.

K3. Причинно-следствени връзки (причинно-следствените връзки, посочени при посочване на ролята на индивида и преброени според критерий K2, не се отчитат)

2 точки:правилно са посочени две причинно-следствени връзки, характеризиращи причините за възникването на събития (явления, процеси), възникнали в даден период.

K4. Оценка на влиянието на събития (явления, процеси) от даден период върху по-нататъшната история на Русия

1 точка:дава се оценка на влиянието на събития (явления, процеси) от този период върху по-нататъшната история на Русия въз основа на исторически факти и (или) мнения на историци.

K5. Използване на историческа терминология

1 точка:Историческата терминология е използвана правилно в презентацията.

K6. Наличие на фактически грешки

2 точки:в историческия очерк няма фактически грешки

! 1 и 2 точки по този критерий могат да се задават само ако са дадени поне 4 точки по критерии К1-К4 !

K7. Форма на представяне

1 точка:отговорът е представен под формата на историческо есе (последователно, последователно представяне на материала).

! 1 точка за този критерийда се излага само ако според критериите K1-K4 са присъдени общо най-малко 4 точки!

Ако критериите не са изпълнени напълно, тогава числата се намаляват.

Видео за личности за есе за периода 1894-1917 г.

Как да напиша добро есе:

  1. Познаване на всички дати на управлението на ръководителите на руската държава, запомняне на имената на владетелите и тяхната последователност ()
  2. Познаване на датите на всички големи реформи, войни и въстания ().
  3. Познаване на всички личности, важни за историята на страната, техния живот и принос в развитието на държавата, нейната наука и култура ().

Какъв ще бъде изпитът по история през 2016 г

Кои части са премахнати спрямо 2015г

Трябва ли да се паникьосвам и да се страхувам?

Какво е основното при подготовката за изпита по история 2016?

Всички тези въпроси са отговорени във видеото по-горе. Здравейте. И така, скоро ще настъпи учебната 2015/2016 г. и Федералният институт за педагогически измервания (ФИПИ) вече публикува на своя уебсайт нови контролни и измервателни материали за Единния държавен изпит през 2016 г. Тази публикация е за историята.

Първото нещо, което хваща окото ви: в USE теста в историята през 2016 г., предишната част A беше напълно премахната от първата част на USE теста. Той съдържаше най-лесните задачи с един отговор, обикновено от четири. Премахването на тези задачи, от една страна, значително намали броя на самите задачи: сега са 25 вместо 40. От друга страна, самият изпит в историята на 2016 г. е сложен. Да не кажа толкова силно, но сложно.

Ето таблица на съответствието между задачите на KIM USE 2016 в историята и:

Както се вижда от таблицата, само 5 задачи (6,7,8, 10 и 25)сравнително нови (маркирани в червено). Останалите задачи са взети от теста USE за 2015 г. Когато казвам това, имам предвид вида на работните места. Най-фундаменталната промяна настъпи в задача 6. Въвеждането й ще усложни теста поради факта, че завършилите ще трябва да се ориентират в подобни задачи от различни исторически епохи.

Задача 25 (40) също е радикално преработена. Ако по-рано от завършил се изискваше да характеризира историческа личност по неясен план, сега се изисква да напише исторически есе за определен период от националната история.

Тоест, сега изобщо не е необходимо да се знае биографията на У. Чърчил и Т. Рузвелт, за да се напише историческо есе. Принципът тук е прост: не пишете това, което не знаете 🙂 Но познаването на тези знаци и демонстрирането на тези знания пред експерти ще помогне на завършилия да получи най-висок резултат.

Максималният първичен резултат вече е 53 първични точки и 100 точки от теста.За историческо есе един завършил вече може да получи до 11 основни точки. А критериите в него са увеличени на 7. Повече за тези задачи ще говорим в бъдещи видеа и публикации. !

Като цяло тестът стана по-труден и абитуриентът ще трябва да знае не само събития от историята и исторически личности, но и термини, причинно-следствени връзки и много, много повече.

Можете сериозно да тренирате в решаването на тестове и да научите нюансите на решаването им, като преминете през нашите:

Мнозина ще попитат: подходящи ли са за подготовката за изпита по история през 2016 г. Да, разбира се, че са подходящи. В крайна сметка моите видео курсове са насочени към развиване на системните познания на абитуриента по дисциплината и развиване на умението за решаване на тестове от всякаква сложност.

Освен това всички, които са закупили пълен курс по история от мен, както и други курсове, имат право да се консултират с мен по всякакви въпроси, свързани с подготовката за изпита. Следователно всеки, закупил моите курсове и моите услуги през учебната 2015/2016 г., несъмнено ще издържи изпита по история 2016 със 100 точки. Както беше и през учебната 2014/2015г.

Можете да изтеглите най-новото KIM USE за историята на 2016 г. тук, като харесате:

Надявам се да разсея страховете и паническите ви настроения! Следват интересни материали:!

С уважение, Андрей Пучков

Всички умни момчета и момичета, които се подготвят за Единния държавен изпит по история 2016, са наясно с ролята на историческото есе през 2016 година. Ако някой не е запознат, ще обясня, че максималният първичен резултат за теста USE в историята е 53 тази година. А за добре написано историческо есе сложи - 11 първични. Тези, които са запознати с математиката, лесно ще преценят, че това е петата част от цялата изпитна работа. Помисли за това! Една задача от 25 - дава пета от крайната оценка!
Първо трябва да изберете исторически период, за който ще пишете.

1. Името на периода и владетеля, общите черти на това време и предимствата на политиката на историческия характер.

Критериите изискват да посочите поне две събития и черти, но, както показва практиката, е по-добре да посочите повече, поне 3 - 4, защото ако направите грешка, тогава това, което е посочено по-нататък, ще бъде зачетено.

2. Характеристики на историческа личност. Опишете накратко как дойдохте на власт. И тук трябва да посочите втората историческа личност, която избирате за есето си. Това е много важен избор, тъй като по-нататъшният състав ще зависи от него.

Като второ историческо лице могат да бъдат посочени патриарси, главнокомандващи и ръководители на държавни органи. Като цяло всички онези, които по някакъв начин са повлияли на историята / владетеля.

3. Описание на първия исторически факт и следващото от него събитие.

Това е всичко, което вземаме от първия параграф, където очертахме основните характеристики в общи линии.

Тук е много важно не само да се опише събитието, но и да се разкрие връзката с другия, как е повлияло на нещо в бъдеще. Това е един от критериите и е важно да се съобразим с него.

Препоръчително е да въведете в няколко абзаца втората историческа личност, повлияла на някакво събитие. Не забравяйте да включите този човек в поне един параграф и да покажете влиянието му върху това събитие.

Моля, имайте предвид, че целта тук не е да се опише всичко в най-малките подробности, основното в този параграф е причинно-следствената връзка. Не пишете тук всичко, което знаете за нещо.

4. Тук, използвайки същата технология като в първия параграф, ние описваме следващото събитие, причинно-следствена връзка и произтичащото от него второ събитие.

Основната част трябва да съдържа толкова абзаци, колкото събитията и връзките искате да опишете и разкриете, но не по-малко от два. Вземаме всичко това от първия параграф и го разкриваме по-подробно. Ако в първия параграф посочите 4 събития, тогава в основната част трябва да има 4 абзаца.

5. Сега най-трудното нещо, трябва да оцените личността и управлението на този човек в историята, въз основа на мненията на велики историци. Препоръчително е да се каже как например Карамзин или Соловьов са оценили нещо.

Това ще се брои като теглене.

Но това не е всичко. Това, което е по-горе, е съдържанието на параграфите. А сега за някои критерии, за които също дават точки.

1. Използване на исторически термини. Тоест, в есето си трябва да използвате думите, използвани в определена епоха. Тук ще се поберат думите "княз", "отряд", "феодална разпокъсаност" и т.н. Доста прости думи, използвани в някои от епохите.

2. Критерий К6 (2 точки) се присъжда само ако са присъдени повече от 4 точки за предходните 4 критерия. Не е позволено да се задава критерий К6, ако има фактически грешки.

3. Критерий К7 се присъжда, когато са дадени поне 4 точки за критерии К1-К4 и когато есето е представено последователно, а не на фрагменти от фрази.

Успех с подготовката!

КОЛЕГИ СЪВЕТАТ


/Примерен алгоритъм за изпълнение/

Приблизително изпълнение на задача 33 от Демо версия„Проектен модел за провеждане на Единния държавен изпит по история, разработен от Руската академия на образованието“

Напишете историческо есе за един от периодите в историята на Русия: 1) 1019-1054, 2) 1725-1762, 3) 1917-1922.

Етап 1 . Изберете исторически период.

От трудовия опит следва, че студентите са добре обучени да изпълняват задачата да напишат политически портрет. Затова е по-добре да изберете първия период, т.к. включва царуването на един от най-великите владетели на древността - Ярослав Владимирович (Мъдрият), очевидно тук ще бъде доста лесно за ученика да донесе необходимите за заданието материали.

В черновата можете да направите следните записи :

Личности

Големи събития

Причинно-следствени връзки

Резултат

Ярослав Владимирович

Борда в Киев 1019-1054

Приемане на "Руската истина"

Поражението на печенегите през 1036 г

Той идва на власт в резултат на участието в кървавите междуособици от 1015-1019 г.

Регулиране на живота на държавата и обществото, възможността за вземане на еднотипни решения в цялата държава.

Консолидиране на военната сила под ръководството на Ярослав, укрепване на войските и властта на княза

Укрепване на княжеската власт, рационализиране на отношенията между киевския княз и неговите наместници

Ограничаване на родственото отмъщение, създаването на първия граждански кодекс на законите в Русия.

Прекратяване на набезите на печенегите срещу Русия. Укрепване на сигурността на Киевска Рус.

Мстислав Тму-

хлебарка

Реч срещу Ярослав през 1024 г.

В битката при Листвен той побеждава Ярослав. От 1025г Дейността на Ярослав е свързана главно с християнизацията на Русия и просвещението.

До смъртта на Мстислав през 1036г. Имаше разделение на Русия на

2 части - западно от Днепър - владението на Ярослав, източно - Мстислав. От 1036г Ярослав - суверенният владетел на Киевска Рус

Иларион, първият руски митрополит

Църковно-философско обосноваване на единството на християнския свят, сакралността на княжеската власт

Създаване на самостоятелна църковна администрация от Константинопол. Възхвала и сакрализация на великокняжеската власт

Термини и понятия

Междуособна война, великокняжеска власт, метрополия, митрополит, християнизация, свещена власт, окрупняване на земите, сепаратистки действия и т.н.

Дати

1019-1054; 1024;1036; 1038 и т.н.

Стъпка 2Нека внимателно разгледаме дадения материал, получихме 3 исторически личности и 5 събития, свързани с тях.

Свързан материал раздори между Ярослав и Мстиславможем да бъдем малко по-конкретни:

· материал за причинно-следствена връзка между изхода от битката при Листвен и промените в живота на Ярослав: възможно е причината за изоставянето на обичайната военна дейност на княза да е тежко нараняване, което той е получил по време на междуособната борба с братята си, очевидно, до края на живота си той едва ли може да се справи без външна помощ, тъй като кракът му беше счупен.

· Укрепленията, построени в Киев – „град Ярослав”, Златната порта с портата на църквата Благовещение, катедралата „Св. София“, манастирите „Св. Георги и Ирина“ и др. християнизацията на Русия.

Стъпка 3Нека проследим връзката на посочените от нас личности помежду си и със съответните събития.

Нека ясно отбележим факта, че въпреки факта, че Ярослав и Мстислав всъщност са били съуправници от 1024 до 1036 г., те могат да се считат за политически и военни съперници поради междуособици. НО Ярослав и Иларион - спътници, просветители и разпространители на християнството и неговите морални и етични ценности.

В това отношение може да се уточни, че Ярослав е бил смятан за велик книжник и усърден енориаш. Съвременниците и потомците високо оценяват делото на митрополит Иларион. Неговата работа „Словото на закона и благодатта”не само допринесе за укрепването на княжеската власт, но и се разглежда от изследователите като вид нова философска идея за единството на православния свят.

Стъпка 4Внимателно обмислете бележките си по черновата и се опитайте да изградите поне две причинно-следствени връзки между събития, предмети на дейност и посочете до какво са довели дейностите на посочените от вас исторически лица. Артикулирайте мислите си в чернова бележка. Не забравяйте да оставите място за корекция!

Записите може да изглеждат така : дейността на Ярослав Мъдри, насочена към комасацияи укрепване на властта, свързано със създаването на "Руската истина", победа над печенегите през 1036г., сключвайки споразумение с Мстислав Тмутаракански. Резултатите могат да се вземат от таблицата.

Стъпка 5. Опитайте се да запомните какви оценки за събитията и дейността на споменатите от вас исторически лица дават историци, писатели, политици, публицисти. Можете да ги обобщите накратко, като обърнете внимание на факта, че тези оценки не съвпадат непременно, най-често те могат да бъдат диаметрално противоположни. Такъв материал може да покаже високото ниво на вашата подготовка за изпити и интереса ви към хуманитарните науки, което е много похвално.

Записите може да изглеждат така : „Повест за отминалите години“ на летописец Нестор съдържа похвален преглед на образователната дейност на княза: той се грижи за превеждането на гръцки книги на руски, които са в основата на библиотеката на катедралата „Света София“, смята се Ярослав Владимирович създателят на "Руската истина"...

Съвременниците и потомците високо оценяват делото на митрополит Иларион. Неговото съчинение „Словото на закона и благодатта“ не само допринесе за укрепването на княжеската власт, но и се разглежда от изследователите като вид нова философска идея за единството на православния свят.

Стъпка 6. Внимателно прегледайте всички записи, премахнете противоречията, ако са, проверете за хронологична, историческа и дори граматична и правописна грамотност и прехвърлете материала в листа за отговори на изпита под формата на сюжетна история.

Не забравяйте, че вашите чернови не се проверяват или оценяват от експерти! Затова се опитайте логично да представите материала, който сте разработили на научен език, не забравяйте да се съсредоточите върху исторически термини, свързани с избрания период.

Отговорът може да изглежда така:

Бих искал да напиша историческо есе за хронологичния период от 1019 до 1054 г., защото включва управлението на един от най-великите владетели на древността - Ярослав Владимирович (Мъдрият), който идва на власт в резултат на кървавите междуособици от 1015-1019 г. но по-късно брат му Мстислав Тмутаракански разбива войската на Ярослав при Листвен през 1024 г. До 1036 г. Киевска Рус е разделена на две части – на запад от Днепър – земята на Ярослав, и на изток – на Мстислав. Тези войни владетели могат да се считат за важни исторически личности, т.к. те допринасят за формирането на държавността, стремят се да регулират живота на държавата и обществото. В същото време се наблюдава значително засилване на ролята на Православната църква и първия руски митрополит Иларион.

Основната задача на владетеля на посоченото време е по-нататъшното обединение на земите и издигането на Киев като център на комасация. На фона на сепаратистки въстания властта на великия княз трябва да се грижи за сигурността и неприкосновеността на властта. За да направи това, Ярослав разпространява действието на "Руската истина", приета през 1015 г. за Новгород за цяла Киевска Рус, според някои юристи, той става първият граждански кодекс на писаните закони в Русия.

Ярослав е принуден да отдаде голямо значение на отбраната на границите от печенегите, които по време на управлението на Олга и Владимир създават сериозна опасност за държавата и нейните жители. През 1036 г. печенегите са победени от Ярослав и в чест на това събитие е основана катедралата Света София в Киев.

На примера на биографията на изключителните съвременници Ярослав и Мстислав Владимирович е интересно да се разгледат някои причинно-следствени връзки. Например, между изхода от битката при Листвен през 1024 г. и промените в живота на Ярослав Владимирович. Възможно е причината за изоставянето на обичайната военна дейност на княза да е сериозно нараняване, което е получил по време на междуособната борба с братята си, очевидно до края на живота си той трудно може да се справи без външна помощ, тъй като кракът му е бил счупен. Затова той отказва военни дейности, така познати за него, и се занимава основно с християнизация и просвещение. За резултат от тази дейност могат да се считат изградените в Киев укрепления – „град Ярослав”, Златната порта с портата на църквата „Благовещение”, Софийската катедрала, манастирите „Св. Георги и Ирина” и др.

„Повест за отминалите години“ на летописец Нестор (1116) съдържа похвален преглед на просветната дейност на княза: той се грижи за превода на гръцки книги на руски език, които са в основата на библиотеката на катедралата Света София, Ярослав Владимирович се смята за създател на "Руската истина". Не случайно историците от 19 век дадоха на Ярослав Владимирович прякора „Мъдрият“.

Съвременниците и потомците високо оценяват делото на митрополит Иларион. Неговото съчинение „Словото на закона и благодатта“ не само допринесе за укрепването на княжеската власт, но и се разглежда от изследователите като вид нова философска идея за единството на православния свят.

По този начин този период в историята на Русия беше много важен и хората, с които бяха свързани основните събития от това време, наистина решиха съдбата на държавата и обществото.